Schoonmaak die mens en milieu vooruit helpt

Als top 10-speler in de schoonmaakbranche heeft Effektief de ambitie om een positieve verandering teweeg te brengen in een wereld die sociaal én ecologisch voor grote uitdagingen staat. De uitdaging: hoe transformeer je een traditioneel schoonmaakbedrijf naar een toekomstgerichte organisatie waarin zorg voor mens en milieu net zo vanzelfsprekend is als een schoon resultaat.

Het businessmodel van de toekomst

Om van schoonmaak een kracht voor positieve verandering te maken, zijn we samen met Effektief diep de organisatie en markt ingedoken. We onderzochten hoe het businessmodel gekanteld kon worden van enkel financiële winst naar drievoudige waarde: financieel, sociaal én ecologisch.


Door scherpe analyses, gesprekken op de werkvloer en marktonderzoek ontstond een helder beeld van waar de grootste impact te behalen viel, en hoe Effektief daarin onderscheidend kan zijn als werkgever, partner en merk.

de missie van effektief
Het meest waarde(n)volle schoonmaakbedrijf van Nederland

Samen bouwen aan ‘het meest waarde(n)volle schoonmaakbedrijf van Nederland.

Om de verandering écht van binnenuit te laten ontstaan, werkten we met een ontwerpteam dat een brede afspiegeling vormde van de organisatie: van directie tot teamleiders en schoonmakers.

In interactieve workshops, inspiratiesessies en werkbezoeken werden ideeën gedeeld, aangescherpt en omgezet in concrete stappen. Die gezamenlijke aanpak zorgde voor betrokkenheid, energie en trots: de strategie werd niet van bovenaf opgelegd, maar samen gebouwd.


Zo ontstond een koers die niet alleen klopt op papier, maar leeft in de organisatie.

Het resultaat van schoon

Het resultaat is een organisatie met een duidelijke missie, een tastbare strategie, een merkpositionering en een concrete roadmap richting 2035 die aanzet tot actie.

Effektief heeft daarmee een nieuwe koers die richting geeft aan keuzes, mensen verbindt en groei duurzaam maakt.

Met deze strategie en positionering laat
Effektief zien dat betekenisvolle verandering niet begint met grote woorden, maar met gewoon doen. Want dat is “het (échte) resultaat van schoon”

het resultaat
  • Een duidelijke stip op de horizon waar Effektief naartoe wil bewegen.
  • Een tastbare strategie richting 2035, vertaald naar concrete pijlers, acties en roadmap.
  • Een gedragen koers die wordt gedragen van directie tot teamleiders en schoonmakers.
  • Positie in de markt als het eerste schoonmaakbedrijf dat de missie centraal zet in de strategie.
  • Een vernieuwde positionering en merkverhaal, vertaald in "het resultaat van schoon'.
  • Een duidelijke roadmap van nu tot 2035 waarmee stapsgewijs naar de ambitie toegewerkt kan worden.
onze diensten
  • Inspiratie & team sessies
  • Business & markt analyse
  • Impact Strategie
  • Businessmodel Development

  • Propositie Ontwikkeling
  • Merkpositionering
  • Marketingstrategie
  • Bureauselectie

samen met

Meer weten?

Sander van den Dries

Strateeg & founder

088 2039 999

sander@thebutterflygeneration.nl