
Beter inkomen voor rijstboeren in Oeganda
BUFACO (Bugiri Rice Farmers Cooperative) heeft een duidelijke maatschappelijke ambitie: het verhogen van de inkomens van rijstboeren en het creëren van werkgelegenheid voor jongeren en vrouwen in Oeganda. De coöperatie speelt een belangrijke rol in de lokale economie, maar zag tegelijkertijd dat verdere groei nodig is om deze impact structureel te kunnen vergroten.

Together we grow
Naast onze betaalde trajecten zetten we onze expertise ook pro bono in voor organisaties die dat nodig hebben, in Nederland en daarbuiten. In januari 2024 reisde Sander namens PUM af naar Oeganda om BUFACO te ondersteunen.
Na een intensieve voorbereiding van twee maanden en twee weken werken op locatie zijn samen met het lokale team concrete stappen gezet richting professionalisering en schaalbaarheid.
Quality rice, supporting futures for young farmers
Van de lokale markt naar de supermarkt
De centrale vraag van BUFACO was hoe zij de stap konden maken van verkoop op de lokale markt naar verkoop via supermarkten. De opdracht was om te helpen bij het ontwikkelen van een merk, strategie en verpakkingen die aansluiten bij de eisen van de retailmarkt.
De hogere marges die dit oplevert worden ingezet om boeren een betere prijs te betalen en om meer jongeren en vrouwen aan het werk te helpen. Zo draagt commerciële groei direct bij aan sociale impact.


BUFA Rice
Samen met het team van BUFACO hebben we het merk BUFA Rice ontwikkeld. Een nieuw rijstmerk waarmee de coöperatie haar product en verhaal professioneel in de markt kan zetten. BUFA Rice positioneert zich als een lokaal merk met een duidelijke maatschappelijke basis, in lijn met het overheidsprogramma Buy Uganda, Build Uganda.
De merkontwikkeling is doorvertaald naar verpakkingen, marketing en salesmaterialen die het verhaal van de lokale boeren ondersteunen en tegelijk aansluiten op de eisen van de retailmarkt. Daarmee is een belangrijke stap gezet in de overgang van lokale verkoop naar supermarktkanalen.
- Met nieuw merk en een praktische strategie is BUFACO klaar om een nieuwe markt te betreden en hun impact op de lokale bevolking te vergroten.
- Het perspectief dat BUFACO boeren kan bieden is aanzienlijk verbeterd, met een flinke toename in het aantal boeren dat zich wil aansluiten.
- De nieuwe strategie en het merk geven nieuwe mogelijkheden tot funding.
- Merkpositionering
- Marketingstrategie
- Concepting voor branding, verpakking en advertising
- Businesscase en supply chain scenario's
- Partnerselectie voor design en productie
- Implementatieplan
- PUM
Project organisatie
- The Brand Factory Kampala
Verpakkingsontwerp


