Drievoudige Winst

Wat is drievoudige winst en is het de toekomst van ondernemen? In deze blog ontdek je hoe je als organisatie van enkelvoudig financiële winst naar drievoudige winst kunt transformeren. Steeds meer bedrijven kiezen voor dit bredere winstperspectief – en boeken daarmee betere resultaten, meer betrokkenheid én een sterkere positie in de markt.

Wat is winst. Vraag het aan een gemiddelde ondernemer en je krijgt waarschijnlijk een getal: opbrengsten minus kosten. De financiele winst, de onderkant van de balans. Maar er is meer…

Bedrijven zijn van origine meestal niet ontstaan om puur financiële winst te maken, maar juist om problemen op te lossen. Vandaag de dag is dat soms moeilijk voor te stellen. Want we zijn experts geworden in het creëren van financiële winst en aandeelhouderswaarde. En daar is niets mis mee. Want zonder geld, geen bestaansrecht. Geen ruimte om te investeren, te innoveren, te groeien. Maar welk talent komt daar graag z’n bed uit? En hoe houdbaar is dat model als we daarin doorslaan?

Het minder leuke nieuws

In Nederland gaat bijna twee derde van de financiële winst ten koste van mensen of milieu. Dat betekent: uitputting van grondstoffen, vervuiling, stress, burn-outs, verlies aan vertrouwen.

Het leuke nieuws

Het kan anders! Wat als we winst niet alleen financieel zouden zien, maar ook sociaal en ecologisch? Wat als organisaties gestuurd worden op drievoudige winst – drie vormen van resultaat, drie manieren om impact te maken, drie richtingen waarop je vooruit kunt?

Het is tijd voor een nieuw winstperspectief!

Winst = Resultaat. Niet alleen wat het kost of oplevert in geld, maar ook voor mens en planeet. Door als organistatie op een andere manier naar winst te gaan kijken ga je ook anders sturen op resultaat. Dit is drievoudige winst:

1. Financiële winst

Het klassieke plaatje: Resultaat uit de opbrengsten minus de kosten. Bij de meeste organisaties is deze goed bekend.

2. Sociale winst

Resultaat voor de werknemers en de maatschappij. Wat levert jouw organisatie op voor mensen? Voor medewerkers, klanten, de maatschappij? Denk aan werkgeluk, bestaanszekerheid, verbinding, veiligheid, vertrouwen. Of hoe kun je met jouw organisatie bijdragen aan iets waar je echt om geeft, en met jullie expertise een bijdrage aan kunt leveren.

3. Ecologische winst

Resultaat voor de natuur en leefomgeving. Denk aan CO₂-reductie, hergebruik van materialen, herstel van biodiversiteit, energiebesparing. Dat begint met de klassieke duurzaamheid, en daar kun je zo ver in gaan dat je als organisatie een actieve bijdrage levert aan natuurherstel.

Drie keer zoveel resultaat

Je hoeft niet drie keer zo hard te werken, maar wel slimmer, vanuit een breder perspectief. Slimmer. Gerichter en met andere KPI’s. Dat spel is niet alleen veel leuker, maar onderzoek wijst uit dat organisaties die op drievoudige winst sturen veel succesvoller zijn. Dit levert het op:

Blijere medewerkers

Een breder winstperspectief vanuit een duidelijke purpose maakt aantrekkelijk voor werknemers en resulteert in een hogere motivatie, geeft identiteit aan werknemers en zorgt voor vertrouwen in de organisatie en elkaar.

Loyalere klanten

Organisaties die bredere doelen nastreven dan alleen financieel hebben bewuste klanten en een positiever merk imago dat leidt tot loyaliteit en lange termijn merkambassadeurs.

Presteer 42% beter dan de markt

Organisaties die vanuit drievoudig winstperspectief werken, hebben niet alleen positieve impact op de wereld, ze outperformen de financiële markt met gemiddeld 42%.

Hoe kun je dit bereiken?

Drievoudige winst begint met een ander perspectief: niet alleen sturen op euro’s, maar ook op sociale en ecologische impact. Zo maak je het concreet:

1. Herontdek je purpose: Ga terug naar je bestaansreden. Waar doe je het voor? Laat dat je kompas zijn.

2. Maak alle vormen van winst meetbaar: Stel KPI’s op voor financiële, sociale en ecologische winst. Zo stuur je op wat echt telt.

3. Begin klein, denk groot: Start met eenvoudige acties die verschil maken. Werk in je eigen tempo naar jouw stip op de horizon.

Meer weten over dit proces? Bekijk een uitgebreider stappenplan voor een purpose driven growth strategie hier >

Meer weten?

Sander van den Dries

Strateeg & founder

088 2039 999

sander@thebutterflygeneration.nl